Tel op vrijdag 27, zaterdag 28 of zondag 29 januari 2023 één keer een half uur de vogels in uw tuin of op uw balkon.
Huismus, Koolmees of Merel? Oefen alvast met deze herkenningskaart
Er valt nog veel meer te tellen. Op 11 en 12 februari is de mollentelling of liever gezegd molshopen telling. Zie je veel hopen dan is dat goed nieuws en is er goede grond.
De mol zorgt met het gangenstelsel voor een goede beluchting van de grond en voor een betere drainage. Daarnaast eten mollen slakken en larven van (schadelijke) insecten. Vervelend voor je grasveldje maar wegjagen heeft geen zin, er komt gewoon een nieuwe mol op zijn plekje.
De eerste hommels die je ziet, zijn de koninginnen die hebben overwinterd. Als het warm genoeg is komen ze uit hun gangetje in de grond. Dan hebben ze nectar nodig om op krachten te komen.
De soorten zijn grotendeels hetzelfde. Een Roodborstje zag ik op de grond scharrelen. De Merel is prachtig aan het zingen.
De Kleine Mantelmeeuw is een trekvogel heb ik nog maar net geleerd. In de winter zit hij in een warmer land. Nu is hij weer in Amsterdam gearriveerd.
Heel blij ben ik niet met broedende meeuwen in de stad. Brutale schreeuwers. Maar het zijn overlevers, ze passen zich aan.
Eksters doen het ook goed in de stad. Vanuit mijn huis zie ik twee grote ronde nesten, die ze telkens mooier maken en steviger. Alle stormen hebben ze doorstaan.
Ze worden belaagd door Zwarte Kraaien, maar houden stand. Op het platteland hebben ze het moeilijk. Tegen reguliere boeren zijn ze niet bestand.
Ik probeer het positief te houden. Een Blije vogel immers. Maar soms ben ik somber. De binnentuin heeft bezoek gehad van de hovenier. Alles is kaal gehaald. Geklepeld. Keurig opgeruimd. Daar worden ze voor betaald, al jaren al eeuwen, doen “groenbedrijven” dit werk. Weg overwinterende beestjes, vlinders, poppen, rupsen. Alles verhakseld. Ik heb de tuincommissie gemaild.
Keurig antwoord kreeg ik. Het maaisel laten liggen, ter verbetering van de bodem, nestmateriaal voor vogels. Dat was de afspraak. Zelfs een suggestie voor een egelhuis. Leuk hoor, maar zó naïef. Kijk uit het raam! Niet volgens afspraak. Kijk zelf eens en denk toch eens na. Alles kaal, geen voedsel. Ik word hier heel treurig van.
Volgende keer weer een vrolijker bericht. Over de Huismus of het ze gelukt is te overleven. Ik heb twee mannetjes horen zingen. Dat is hoopvol.
De vlindertuin Coligny is geopend! De tuin is beplant en feestelijk geopend op 23 oktober 2021. Met een groepje buren is er een bordje in de tuin gezet, vereeuwigd door een professionele fotograaf. Vanaf 1 november te zien in de huis aan huis krant van de gemeente Amsterdam.
En wat moeten we nu doen in de tuin? Lees verder